Inlezen e-ID bij thuisverpleging: stel eerst software op punt

Door Yoleen Van Camp op 12 oktober 2017, over deze onderwerpen: Gezondheidszorg
Thuisverpleging

Sinds deze maand moeten thuisverpleegkundigen bij elk bezoek de elektronische identiteitskaart van de patiënt inlezen. Dat moet fraude, waarbij zorgverleners een te hoog aantal prestaties aan de ziekteverzekering aanrekenen, tegengaan. Maar softwareproblemen zorgen momenteel voor chaos. Kamerlid Yoleen Van Camp, ondervoorzitter van de commissie Volksgezondheid, wil de maatregel daarom uitstellen tot de software feilloos werkt.

Het elektronische systeem verzamelt alle ingelezen gegevens op een server en koppelt die terug naar de thuisverpleger. Die moet bovendien een attest voorzien voor de patiënt. Zo kan ook hij of zij erover waken dat de aangerekende zorgen correct zijn. Van Camp kreeg van zorgverleners en patiënten echter te horen dat het systeem nog niet op punt staat. “Het is momenteel niet duidelijk of de ingelezen zorgen ook effectief geregistreerd staan”, zegt ze. “De sector is in paniek, want hun financiering hangt net af van het aantal ingelezen zorgen.”

Daarom vraagt Van Camp om de maand oktober als testperiode te gebruiken en alle kinderziekten uit het systeem halen. Als die van de baan zijn, kan in november iedereen met een gerust hart met het nieuwe systeem aan de slag.