Informeer de burger correct over energie

Door Bert Wollants op 11 oktober 2017, over deze onderwerpen: Energieprijzen, Energiebeleid
Lamp

In het kader van het Energiepact kan de burger de komende weken via een enquête zijn of haar mening geven over het energievraagstuk. Over hernieuwbare energie bijvoorbeeld, maar ook over de sluiting van de kerncentrales. Kamerlid Bert Wollants vindt het niet meer dan logisch dat de burger betrokken wordt in dit verhaal. Maar dan is het cruciaal dat die correct geïnformeerd wordt.

"Elke keuze heeft andere gevolgen voor de energieprijs, de bevoorrading, de Concurrentiekracht De mate waarin ondernemingen in het ene land kunnen concurreren met dezelfde ondernemingen in een ander land. Sinds 1996 bestaat er in België een wet om de concurrentiekracht te bewaken. Die stelt dat de Belgische loonkosten niet sneller mogen evolueren dan het gemiddelde van onze drie buurlanden. De CRB (Centrale Raad voor het Bedrijfsleven) meet elk jaar of die doelstelling wordt gehaald. concurrentiekracht van ondernemingen en de klimaatverandering”, zegt Wollants. “Alleen als we de burger daarover goed en correct informeren, kan die een bewuste keuze maken."

Degelijke info, degelijke uitspraak

Volgens Wollants ligt daar de grootste uitdaging: “Al te vaak horen we pleidooien waarbij men de mensen wil laten geloven in het luchtkasteel van een energiebeleid dat niets kost, 100 procent groen is en meteen alle bevoorradingsproblemen oplost. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Alleen met degelijke info krijg je degelijke inspraak.”