Geluidsnormen luchthaven Zaventem: institutionele atoombom

Door Geert Bourgeois op 22 februari 2017, over deze onderwerpen: Economie, Luchtvaart, Wonen en werken in Brussel
Geert Bourgeois

"De onzekerheid blijft. Dat is het allerergste wat je kan hebben voor een luchthaven, voor een economische omgeving, voor werknemers en passagiers." Dat zei Vlaams minister-president Geert Bourgeois in reactie op het nieuws dat Brussel de komende twee maanden toch nog geen boetes zal aanrekenen voor inbreuken op de geluidsnormen. Er zullen wel processen-verbaal worden opgesteld en de betrokken luchtvaartmaatschappijen worden daarover ook geïnformeerd.

Minister-president Bourgeois vindt dat echter geen oplossing. "De onzekerheid blijft", waarschuwt hij. "Het blijft zo dat Brussel de institutionele regels van dit land blijft negeren." Een belangenconflict houdt in dat het geviseerde besluit geschorst is en impliceert dus dat je aan tafel moet gaan, luidt het. In de studio van Terzake sprak Bourgeois dan ook van een "institutionele atoombom". Bekijk hier het volledige interview. (08:17)