De maximumprijs wordt nu op 35 euro per maand of 420 euro per jaar gebracht. Dat is nog steeds 10 maal het gemiddeld tarief van een zakelijke rekening in België.

Bedankje

Opvallend: het voorstel van Freilich werd ondersteund door de minister van Economie, Pierre Yves Dermagne (PS) en de verschillende meerderheidspartijen. De minister bedankte Freilich voor zijn blijvende inzet in deze materie. Een eerder amendement van Freilich over hetzelfde onderwerp, maar dan over de maximumtermijn waarover banken beschikken om een klant te aanvaarden, werd reeds in eerste lezing goedgekeurd.

Negatieve impact op economie

Michael Freilich: “Het probleem van bankuitsluiting treft steeds meer sectoren in ons land, met een negatieve impact op onze economie tot gevolg. Vandaar de invoering van de basisbankendienst, zodat elke onderneming opnieuw over een rekening kan beschikken. Maar als je voor dat recht plots 12.000, 30.000 of 40.000 euro per jaar moet betalen, dan gaan veel bedrijven afhaken natuurlijk.”

Wetgeving uithollen

Het amendement wijst er ook op dat de hoge tarieven er pas zijn gekomen nadat de basisbankendienst voor ondernemingen werd ingevoerd. “Dat sterkt het vermoeden dat het een manier is om die wetgeving uit te hollen”, aldus Freilich. “Ik begrijp dat sommige sectoren extra kosten met zich meebrengen rond de controle van de verrichtingen, vandaar dat we in onze tekst de maximumprijs op 10 keer het actueel bedrag van een zakenrekening hebben gezet. Dat moet banken voldoende ruimte bieden om enerzijds de diensten aan te bieden, en anderzijds om hun controleopdracht op illegale geldstromen te monitoren”, besluit Freilich.