Europees Parlement schuift Turkije-debat voor zich uit: "Wachten tot na referendum is absurd"

Door Sander Loones op 16 maart 2017, over deze onderwerpen: Europees Parlement, Turkije

Sander Loones roept zijn collega-Europarlementsleden op om het dossier Turkije eindelijk echt serieus te nemen: "Tot mijn grote verbazing stond Turkije deze week niet op de agenda van het Europees Parlement. Mijn vraag om een debat over Turkije toe te voegen aan de planning werd bovendien afgewezen. Kersvers Parlementsvoorzitter Tajani koos ervoor zich te verschuilen achter procedureregeltjes. Onbegrijpelijk. Vooral omdat iedereen in Europa praat over de relatie met Turkije en enkel het Europees Parlement daarover niet transparant en fors debatteert."

Loones’ verzoek werd onder meer afgewezen met het argument dat het Parlement in de week van 3 april een debat over Turkije zou voeren. "Maar nu blijkt dit debat te verschuiven naar 26 april. Dat is absurd: het referendum in Turkije vindt immers al plaats op 16 april. Ons debat zal dus geen vijgen, maar zowaar rotte vijgen na Pasen opleveren”, stelt Loones. “Vooral ergerlijk is dat het Europees Parlement vaak klaar staat om met het morele vingertje te wijzen wanneer ergens ter wereld iets gebeurt, maar een serieus Turkije-debat nu voor zich uitschuift. Ik roep dan ook alle collega-Europarlementsleden op hun stem te laten horen en te eisen dat het Turkije-debat toch vóór het Turks referendum plaatsvindt."

Geen Europees geld meer voor Erdogan

De relaties tussen Turkije en Europa escaleren intussen verder. Dat blijkt ook uit uitspraken van Turkse politici, die het onder meer gepast vonden om Nederlanders nazi's en fascisten te noemen. “Wij mogen dat niet dulden en moeten het streng veroordelen, ook als Europees Parlement", beklemtoont Loones. Hij roept ten slotte op om niet in woorden te blijven hangen, maar ook over te gaan tot daden. "Eerder stemde het Europees Parlement al voor de bevriezing van de Europese financiering voor Turkije. Groot was echter mijn verbazing toen een week later de Europese begroting werd goedgekeurd door het Parlement en zo toch opnieuw 600 miljoen euro richting Ankara werd gestuurd. Dat moet stoppen. Ik vraag dan ook aan alle Europarlementsleden een duidelijk engagement: zal u voortaan tégen élke Europese begroting stemmen die Turkije zo blijft belonen? Ons antwoord is alvast duidelijk: geen Europese centen meer voor Erdogan. Die verdwijnen toch maar in een democratische vergeetput", besluit Loones.

In De Wereld Vandaag op Radio 1 gaf Sander Loones meer toelichting bij het Turkije-standpunt van de N-VA. Beluister dat interview hier.