Europa moet obstakels digitale interne markt slopen

Europa moet obstakels digitale interne markt slopen

Het Europees Parlement heeft een rapport over de vervolmaking van de digitale interne markt goedgekeurd. Daarin vraagt het dat bedrijven digitale goederen, diensten en informatie zo makkelijk mogelijk kunnen creëren en verhandelen. “Zonder overbodige drempels en bijkomende lasten”, preciseert Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt. “Consumenten moeten probleemloos van hun online aankopen kunnen genieten, waar ze ook gaan of staan in Europa. Al te vaak nog botsen ze op barrières en genieten ze niet van dezelfde bescherming als klanten in traditionele winkels.”

Op het vlak van digitale consumentenbescherming is er nog veel werk aan de winkel. “Wie vandaag online een koelkast koopt, bijvoorbeeld, ervaart niet dezelfde bescherming als wie dat via een traditionele winkel doet. Wanneer de koelkast stuk gaat, heeft de klant doorgaans geen idee hoe hij van de garantie gebruik kan maken. Vaak is er immers geen duidelijk aanspreekpunt. Dat moet transparanter.”

Modernisering auteursrecht

Ook dringt het Parlement aan op een effectieve modernisering van het auteursrecht. “De consument die een Netflix-abonnement aanschaft, moet daar in de hele EU gebruik van kunnen maken. Anderzijds mag dit fair-useprincipe onze eigen Vlaamse audiovisuele sector niet schaden. Een algemene vrije toegang tot hun producties, zonder de nodige vergoedingen, zou de financiering van toekomstige projecten in het gedrang brengen. De Commissie moet dus een correcte balans vinden tussen de belangen van de consument en de producent”, besluit Van Bossuyt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is