De procedurefouten van de zesde staatshervorming

Audit Franstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel komt niets te vroeg

“Het gebrek aan tweetalige onderzoeksrechters in Brussel is een gevolg van de zesde staatshervorming, waartegen wij ons altijd hebben verzet”, reageren federale volksvertegenwoordigers Kristien Van Vaerenbergh en Sophie De Wit op advocaat Sven Mary, die voor de procedurefouten in het proces-Abdeslam naar de N-VA wijst.

Zesde staatshervorming nooit goedgekeurd

De afbouw van het aantal tweetalige Brusselse magistraten staat op conto van de regering-Di Rupo, die de zesde staatshervorming uittekende. Advocaat Sven Mary vergist zich wanneer hij dat tekort een fout van de N-VA noemt. “De N-VA heeft de zesde staatshervorming nooit goedgekeurd. Wij voelen ons dan ook niet aangesproken”, vinden Van Vaerenbergh en De Wit.

Nadelig voor Vlamingen

De zesde staatshervorming splitste de parketten van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde op in een parket Brussel en een parket Halle-Vilvoorde. De rechtbank zelf werd niet gesplitst. “Wij hebben altijd benadrukt dat dat nadelig was voor de Vlamingen en de Nederlandstalige rechtszoekenden in Brussel”, besluiten Van Vaerenbergh en De Wit.