Ondanks een moeilijk economisch klimaat in 2023 houden de directe buitenlandse investeringen in Vlaanderen zeer goed stand. “We zitten weliswaar ietsje onder het niveau van vorig jaar, maar dat was dan ook een absoluut recordjaar. Vlaanderen blijft duidelijk een aantrekkelijke investeringslocatie voor multinationals, onder meer dankzij onder expertise op vlak van onderzoek en ontwikkeling, onze sterke logistiek en natuurlijk onze uitstekende strategische liggen”, aldus Jambon.

Steeds meer O&O

Het type investeringen bevindt zich voornamelijk in de farma, chemie, cleantech en productie van glas. Veel investeringen vloeien naar strategische domeinen, voornamelijk gelinkt aan productie en onderzoek en ontwikkeling. Zo stijgen de O&O-activiteiten van 18 naar 25 procent, wat een absolute opsteker is voor de ambities van Vlaanderen als innovatieve regio.

Gelijk speelveld nodig

Jan Jambon, die momenteel in Davos is om contact te leggen met internationale ondernemers, blijft ondanks de goede cijfers waakzaam: “We moeten vandaag binnen Europa te vaak concurreren tegen andere landen om investeringen binnen te halen. Daarom pleit ik in het kader van het EU-voorzitterschap opnieuw voor een gelijk speelveld tussen alle EU-landen op het vlak van staatssteunregels.”