“Wat is er in deze bestuursperiode nu eigenlijk gerealiseerd? Open Vld had één trofee in het regeerakkoord: een begrotingsevenwicht. Om dan vier jaar lang niets te ondernemen. En wat zien we nu? We gaan opnieuw meer dan een miljard euro in het rood!"

Lege doos

"Pascal Smet (Vooruit) heeft in 2019 een hele campagne gevoerd rond 'One Brussels', een eengemaakt stadsgewest. Vier jaar later zijn we geen stap verder. De Staten-Generaal over de 'Toekomsten van Brussel' blijkt een lege doos. Centralisatie lijkt verder weg dan ooit tevoren.”

Groen mobiliteitsfiasco

Ook voor Groen is Cieltje kritisch: “Het nieuwe mobiliteitsbeleid dat Groen ons beloofde? Daar zijn miljarden heen gevloeid. Maar wat is ermee gerealiseerd? Metro 3 is een fiasco en met de miljoenen die naar studies vloeiden, zijn we binnenkort niets meer want het geld is op. Intussen is het mobiliteitsdebat mateloos gepolariseerd en is in veel wijken het draagvlak om eender welk nieuw beleid te voeren totaal weg. Dat is de erfenis van Vervoort III", besluit ze.