Groen en cd&v willen dat het Internationaal Gerechtshof in Den Haag een onderzoek start naar mogelijke genocide tegen de Palestijnen in Gaza. Vooruit en PS sloten zich later aan bij die vraag aan. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez (Vooruit) haalde ook fors uit naar Duitsland, dat zich volgens haar voor de kar laat spannen van de Israëlische regering. Ze gooide er nog een vergelijking met nazi-Duitsland tegenaan.

Schandpaal

“Er is zeker kritiek uit te brengen op het beleid van Israël, maar in elke oplossing moet je het land meekrijgen. Denkt u dat het iets oplevert om Israël met de voeten vooruit zo aan de schandpaal te nagelen?", reageerde De Roover in De Ochtend. “Israël op één lijn plaatsen met nazi-Duitsland is stuitend en aanstootgevend”, liet ook Kamerlid Michael Freilich weten. “Een blunder van Gennez.”

Achterban naar de mond praten

“Ondertussen zit premier De Croo in China, maar Gennez of andere ministers hebben de zaak van de Oeigoeren niet op de agenda gezet. Dat bewijst dat het de betrokken partijen niet menens is. Met de Oeigoeren zijn natuurlijk geen electorale successen te boeken, en dat is wat hier achter zit, niet het stichten van vrede. De bedoeling is om een bepaalde achterban naar de mond te praten."

Activisten

België is internationaal de diplomatieke blunders aan het opstapelen, meent De Roover. "Deze regering stelt zich altijd heel Europees op, tot het de bondgenoten niet meekrijgt. Dan wil België een eigen koers varen en wordt zelfs Duitsland geschoffeerd. Enkele weken geleden deed De Croo hetzelfde met Israël toen hij daar op bezoek was. De Croo, Gennez en De Sutter stellen zich op als activisten."

Tweestatenoplossing

N-VA pleit al jaren voor de ‘tweestatenoplossing’, waarbij ook de Palestijnen een volwaardige staat kunnen besturen. “Ik denk dat onze achterban hoopt dat wij een beleid voeren waarbij we een vrede kunnen realiseren dat het bestaansrecht van Israël garandeert”, herhaalt De Roover. “Maar als je de hele Israëlische veiligheidsstructuur gaat discrediteren, met verwijzingen naar de Holocaust die bijzonder pijnlijk zijn, dan werp je diplomatiek geen gewicht in de schaal”, aldus de politicus.

Beluister hieronder het volledige interview in De Ochtend.

Start video