Voorzitter van de Europese Commissie Ursula Von der Leyen en van de Europese Raad Charles Michel vlogen naar Turkije om het EU-huwelijk met de Turkse president Erdoğan een nieuw elan te geven. “Stel je voor: je partner bedriegt je elke dag en je denkt dat de oplossing simpel is: de geloften hernieuwen met de centen van iemand anders. Dat is wat de EU precies doet met het Turkije van Erdoğan. Pleisterbeleid in Griekenland of de sleutels van Europa aan Erdoğan geven is nochtans geen oplossing”, reageert Europarlementslid Assita Kanko.

Erdoğan houdt beloftes niet

Europarlementslid Kanko wil dat Europa zijn beleid terug in eigen handen neemt. “Deze versleten, dikke, luie Unie moet eens stevig wakker worden geschud om echt naar het volk te luisteren.” De beloftes van de EU voor een verbeterde douane-unie met Turkije en nog meer financiële ondersteuning voor de opvang van vluchtelingen zijn hetzelfde recept dat we ook al in het verleden hebben gebruikt, merkt Kanko op. “Erdoğan neemt het geld en houdt zijn beloften niet.”

Verbeterde onderlinge relatie niet bereikt

De audiëntie was slecht voorbereid en draaide uit op een vernedering, vervolgt het Europarlementslid. “Het is alsof de bedrogen partij in een huwelijk alles in het werk stelt om telkens opnieuw de situatie te herstellen zonder de andere voor zijn verantwoordelijkheid te stellen. Deze reis maakt me razend. Het beoogde doel, een verbetering van de onderlinge relatie, is zeker niet bereikt na deze vernederende vertoning”, besluit Assita Kanko, die beide voorzitters over hun bezoek aan de tand zal voelen in het Europees Parlement.