Doordat Marokko zijn burgers verplicht om op achttienjarige leeftijd hun vingerafdrukken te laten registreren, beschikt het land over een belangrijke database van elektronische vingerafdrukken. “Een interessante bron van informatie”, aldus Jambon, “zowel voor de identificatie van criminelen als van mensen die bij ons asiel aanvragen.” Bovendien is die databank recent nog gedigitaliseerd, zodat hij nu ook makkelijker te raadplegen valt.

Snellere identificatie

Vorig jaar onderschepte de politie bij ons ruim 3500 Marokkanen zonder geldige papieren. “Dat zijn geen 3500 illegalen, omdat dezelfde personen verschillende keren zijn opgepakt”, legt Francken uit. “Marokkanen identificeren die hier illegaal verblijven, ligt dan ook niet altijd voor de hand. Om zich als vluchteling te laten registreren, geven velen zich bijvoorbeeld uit voor een Irakees. Als onze diensten dan op een vlotte manier de vingerafdrukken van die mensen kunnen laten controleren in die Marokkaanse database, kunnen zij snel uitmaken of hun verhaal klopt of niet.”

De database met vingerafdrukken helpt niet alleen om illegalen te identificeren, hij komt ook van pas in de strijd tegen de georganiseerde misdaad en de terreur. Zo tellen onze gevangenissen vandaag ruim 500 Marokkanen zonder wettig verblijf. Alleen is het nu vaak moeilijk te bewijzen dat het effectief om Marokkaanse onderdanen gaat, zodat die gevangenen naar Marokko kunnen worden uitgewezen. Idem voor de 800 verdachten van het Belgische antiterreurorgaan OCAD, van wie een grote groep Marokkaan is of wortels heeft in dat land.

Snellere respons

Vandaag ligt er geen enkele termijn vast waarbinnen Marokko moet antwoorden op Belgische vragen over identificatie. In de praktijk duurt het zo'n zestig dagen, maar evengoed is er geen enkele reactie. Daar zou met dit nieuwe principeakkoord verandering in moeten komen. De Marokkaanse autoriteiten engageren zich immers om binnen de 45 dagen te antwoorden op Belgische vragen. “Dat is ook belangrijk voor de gesloten centra, waar mensen wachten op gedwongen terugkeer. Snellere identificatie zal leiden tot snellere terugkeer, waardoor er sneller plaatsen weer vrijkomen”, verklaart Francken. In 2015 ging het om 336 gedwongen uitwijzingen van Marokkanen.

Maar een snelle identificatie is nog niet alles. "Om iemand effectief te kunnen terugsturen, heb je ook een officieel document van de ambassade van het land van herkomst nodig. Daar loopt het diplomatiek vaak wat stroever en ook daarom is het goed dat er nu zo een akkoord op papier komt", stelt Francken tot besluit.

In ruil voor de nauwere samenwerking met België kan Marokko rekenen op meer politionele samenwerking en gegevens in de strijd tegen terreur. De Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken zal het bereikte akkoord officieel ondertekenen tijdens een tegenbezoek aan ons land in april.