‘20 jaar N-VA’ is een podcastreeks van de N-VA over de N-VA. In acht afleveringen vertellen N-VA’ers van voor en achter de schermen hoe zij de mijlpalen in onze twintigjarige geschiedenis beleefden. Aan de hand van feiten, herinneringen en bij momenten hallucinante anekdotes geven zij een unieke kijk op het bijzondere traject dat de N-VA op 20 jaar tijd aflegde.

Mark Demesmaeker praat met N-VA’ers van voor en achter de schermen

Tot en met 1 december laat de N-VA elke week op woensdag een nieuwe aflevering los. In elke aflevering spreekt gastheer Mark Demesmaeker met twee N-VA’ers die mee vormgaven aan de 20-jarige geschiedenis van onze partij.

Aflevering 1: Geert Bourgeois en Ine Tombeur vertellen over de geboorte van de N-VA

Podcast 20 jaar N-VA aflevering 1: Geert Bourgeois en Ine Tombeur over de geboorte van de N-VA

In de eerste aflevering ‘Geloof verzet bergen’ vertellen stamvader Geert Bourgeois en militant van het eerste uur Ine Tombeur over de traumatische geboorte van de partij en waarom ze altijd zijn blijven geloven in een democratische, Vlaamsgezinde politieke partij.

Aflevering 2: Frieda Brepoels en Nico Moyaert vertellen over het verkiezingsdebacle van 2003

Podcast '20 jaar N-VA' aflevering 2: Frieda Brepoels en Nico Moyaert vertellen over het verkiezingsdebacle van 2003

In de tweede aflevering 'Het trauma van 2003' blikken Frieda Brepoels en Nico Moyaert terug op het verkiezingsjaar 2003. Debacle, opdoffer, bittere pil, u hoort het allemaal in deze aflevering. Na de verkiezingen staat de N-VA voor een existentiële keuze.

Aflevering 3: Bart De Wever en Ben Weyts vertellen over de karteljaren met CD&V

Podcast aflevering 3

In de derde aflevering 'Guerilla in het Vlaams kartel' herbeleven Bart De Wever en Ben Weyts de karteljaren met CD&V. Een kartel dat de N-VA dankzij sterk inhoudelijk werk en enkele spraakmakende acties stevig op de kaart zette als alternatief voor de traditionele, verzuilde partijpolitiek.

Aflevering 4: Liesbeth Homans en Philippe Muyters vertellen over het eerste verkiezingssucces in 2009

Podcast aflevering 4

In de vierde aflevering 'Op eigen kracht naar de Vlaamse macht' vertellen Liesbeth Homans en Philippe Muyters over de succesvolle stembusslag in 2009, de eerste in een indrukwekkende reeks. In de daaropvolgende jaren schudt de N-VA het amateuristische van de beginjaren definitief van zich af en transformeert ze tot de slagkrachtige partij die ze vandaag nog altijd is.

Aflevering 5: Valerie Van Peel en Piet De Zaeger over de grote doorbraak in 2010

Podcast aflevering 5

In de vijfde aflevering 'De grootste van het land’ vertellen Valerie Van Peel en Piet De Zaeger over de hectische campagne in de aanloop naar de vervroegde verkiezingen in juni 2010. Nadat de regering-Leterme valt over de splitsing van BHV zetten alle partijen zich af tegen de N-VA. Een geheime peiling voorspelt een hoge score van 26 procent. Maar de partij doet nog beter en wordt de grootste van het land.

Aflevering 6: Sander Loones en Anneleen Van Bossuyt vertellen hoe de N-VA in 2014 een recordscore behaalt

Podcast 20 jaar N-VA: aflevering 6

In de zesde aflevering ’Vechten tegen het systeem’ voeren Anneleen Van Bossuyt en Sander Loones ons terug naar het jaar 2014. Nadat de partij in haar confederalismecongres de institutionele puntjes op de i zet, wint ze de verkiezingen met een recordscore en treedt ze zowaar toe tot de federale regering-Michel.

Aflevering 7: Theo Francken en Sophie De Wit vertellen over het voor de N-VA bijzonder woelige jaar 2018

Podcast aflevering 7

In de zevende aflevering ’Het ware verhaal achter Marrakesh’ keren we met Sophie De Wit en Theo Francken terug naar het jaar 2018. Een jaar in het teken van gemeenteraadsverkiezingen, maar vooral overschaduwd door de val van de Zweedse regering-Michel over het Marrakesh-pact.

Aflevering 8: Jan Jambon en Peter De Roover vertellen waarom de N-VA onmisbaar is in het onbestuurbare België

Podcast aflevering 8

In de achtste en laatste aflevering zijn Jan Jambon en Peter De Roover de gasten van Mark Demesmaeker. Ze vertellen hoe ze de jaren na de val van de federale regering-Michel beleefden. Opvallend: hun analyse komt neer op wat ze samen in de jaren ’90 al schreven in het boekje Argumenten pro Belgica.

De N-VA-podcast is te beluisteren op n-va.be en via alle gangbare podcastapps: Spotify, Google Podcasts en Apple Podcasts.