Eind 2018 valt de regering-Michel over het Marrakesh-pact. Maar vervroegde verkiezingen komen er niet. Uit angst voor de kiezer klitten de traditionele partijen zowel voor als na de verkiezingen van 2019 samen. Die verkiezingen zijn voor de N-VA geen onverdeeld succes: onze partij blijft de grootste, maar is niet langer incontournable. Tijdens de lange federale regeringsonderhandelingen verzet de N-VA zich tegen de ongebreidelde spilzucht van de paars-groene partijen.

De mannen van de Vlaamse Volksbeweging

In aflevering 8 van de podcast ’20 jaar N-VA’ spreekt gastheer Mark Demesmaeker met Jan Jambon en Peter De Roover. Jan en Peter zaten allebei in de Volksunie-jongeren en waren daarna actief in de Vlaamse Volksbeweging. Vandaag zijn ze twee absolute kopstukken van de N-VA, Jan als Vlaams minister-president en Peter als de onvermoeibare voorzitter van de N-VA-fractie in de Kamer.

Argumenten pro Belgica en dure tiramisu

Jan en Peter vertellen over de val van de regering-Michel en hoe de traditionele partijen het geld bij de miljoenen door deuren en venster naar buiten smeten. Maar er is meer: we vernemen dat Jan en Peter samen het vandaag nog stees succesvolle boek Argumenten pro Belgica uitbrachten. Jan vertelt welke topjob hij liet staan toen hij de overstap naar de politiek maakte en Peter beschrijft hoe hij in de Superkern de duurste tiramisu ooit heeft gegeten.

Deze en tal van andere anekdotes ontdek je in ‘Argumenten voor België’, aflevering 8 van de podcastreeks ’20 Jaar N-VA’ op Google PodcastApple Podcast en Spotify.

Audio file