In 2003 besliste de nog jonge N-VA om alleen naar de kiezer te gaan. Maar dat was buiten toenmalig eerste minister Guy Verhofstadt (VLD) gerekend: Verhofstadt voerde de kiesdrempel in en vervroegde de verkiezingen. Resultaat: enkel Geert Bourgeois raakt verkozen in de Kamer, de partij valt zonder financiering en zowat het hele partijsecretariaat belandt op straat.

Een partijdirecteur en een lid van de Bende van Vier

In aflevering 2 van de podcast ’20 Jaar N-VA’ praat gastheer Mark Demesmaeker met Frieda Brepoels, voormalig Europarlementslid en een kwart van de Bende van Vier, en Nico Moyaert, partijdirecteur sinds eind jaren 80 en nu fractiesecretaris in het Vlaams Parlement.

Waarom Frieda Brepoels niet opnieuw architect werd

Nico en Frieda vertellen u waarom ze er desondanks de opdoffer van 2003 bleven in geloven. Maar er is meer: we komen ook iets te weten over het campagnelied, waarom Frieda Brepoels haar oude beroep als architect niet opnieuw opnam en waarom ze nooit is ingegaan op aanbiedingen van andere partijen.

Deze en tal van andere anekdotes ontdek je in ‘Het trauma van 2003’, aflevering 2 van de podcastreeks ’20 Jaar N-VA’ op Google PodcastApple Podcast en Spotify.

Audio file