Na het debacle van 2003 staat de N-VA voor een existentiële keuze: alleen voortdoen of samenwerken met een andere partij. Die keuze wordt bezegeld op 14 februari 2004: de N-VA gaat in kartel met CD&V. In de vier daaropvolgende jaren maakt onze partij gretig gebruik van de speelruimte die ze door de grote kartelbroer toebedeeld kreeg en legt ze de basis voor enkele grote overwinningen.

De toenmalige partijwoordvoerder en de huidige voorzitter

In aflevering 3 van de podcast ’20 jaar N-VA’ hebben we Ben Weyts en Bart De Wever te gast. Ben is nu Vlaams minister, maar was toen onder meer partijwoordvoerder en nadien ook kabinetschef. Bart De Wever werd in de karteljaren partijvoorzitter in opvolging van Geert Bourgeois. Dat is hij vandaag nog steeds. Ook in deze aflevering wordt het gesprek in goede banen geleid door gastheer Mark Demesmaeker.

De Nieuw-Vlaamse Guerillabeweging

Ben en Bart vertellen over hoe ze de karteljaren hebben gebruikt om de N-VA op de kaart te zetten. En er is meer: we leren iets over de spectaculaire ‘guerillapraktijken’ van onze partij, over hoe Bart De Wever ei zo na van de scheepslift in Strépy werd geduwd en hoe Yves Leterme de geheime kartelgesprekken bijna torpedeerde door een verkeerde horecazaak binnen te stappen.

Deze en tal van andere anekdotes ontdek je in ‘Guerilla in het Vlaams kartel’, aflevering 3 van de podcastreeks ’20 Jaar N-VA’ op Google PodcastApple Podcast en Spotify.

Audio file