Autosnelweg

Nergens staan er meer files dan in Vlaanderen. De ringwegen rond Brussel en Antwerpen slibben dicht. Het treinverkeer verloopt stroef. En het aantal verkeersdoden ligt veel hoger dan in onze buurlanden. 

Verkeersveiligheid is daarom een topprioriteit voor de N-VA. Met veilige wegen en goed opgeleide weggebruikers willen we ongevallen voorkomen. Strikte controles moeten overdreven snelheid, alcoholmisbruik en smartphonegebruik achter het stuur streng bestraffen.

De N-VA zet niet in op één vervoersmiddel. Van fiets tot auto, van trein tot vrachtwagen: allen hebben ze een plaats in het verkeer. Het komt erop aan om steeds de beste oplossing te zoeken voor een bepaalde situatie. Vaak is dat de fiets, soms het openbaar vervoer en soms de auto. En dikwijls een combinatie van verschillende vervoersmogelijkheden.

Willen we de mobiliteit verbeteren, dan moeten we ook slim blijven investeren in vervoer. Het geld moet vooral gaan naar waar de nood het hoogst is: de verbindingen tussen de steden en vanuit de havens. En dat voor alle vervoersmiddelen.

Een efficiënt mobiliteitsbeleid is vandaag niet eenvoudig. Sommige stukjes van bevoegdheden zitten hier, andere brokjes daar. Bovendien verschillen de vervoersuitdagingen van Vlaanderen, Wallonië en Brussel vaak. Voor een écht efficiënt beleid moet Vlaanderen daarom volledig verantwoordelijk worden voor mobiliteit.