Nadat de N-VA bij de Vlaamse verkiezingen in 2009 op eigen kracht 13 procent van de stemmen haalde, barst het oude partijsecretariaat in de Liefdadigheidsstraat uit zijn voegen. Er wordt een nieuw hoofdkwartier gezocht en gevonden. De verhuis wordt in tempore non suspecto netjes ingepland in het voorjaar van 2010, niet wetend dat die midden in de campagne voor de vervroegde verkiezingen zou vallen. De boodschap en de stijl van de N-VA spreken ondertussen aan. Met de slogan ‘Nu durven veranderen’ racet de partij regelrecht naar een ongeziene overwinning in juni 2010. De N-VA haalt liefst 28 procent van de stemmen en wordt de grootste partij van het land.

De woordvoerder en de directeur

In aflevering 5 van de podcast ’20 jaar N-VA’ ontvangt gastheer Mark Demesmaeker Valerie Van Peel, toen partijwoordvoerder en vandaag Kamerlid en ondervoorzitter, en Piet De Zaeger, de directeur van de partij die de financiële, organisatorische en communicatieve touwtjes in handen houdt.

Charlie Chaplin en ‘madame non’

Valerie en Piet vertellen over de heftige campagne in de aanloop naar de federale verkiezingen in 2010 en de daaropvolgende regeringsonderhandelingen die liefst 541 dagen zouden duren. We komen te weten wie er schuilging achter de codenaam Charlie Chaplin, waarom cdH’er Joëlle Milquet madame non werd genoemd, en wie de gouden tip gaf om te gaan onderhandelen in de discrete Villa Hellenbosch in Vollezele.

Deze en tal van andere anekdotes ontdek je in ‘De grootste van het land’, aflevering 5 van de podcastreeks ’20 Jaar N-VA’ op Google Podcast, Apple Podcast en Spotify.

Audio file