Scholen kampen in de omikrongolf opnieuw met personeelsuitval: leerkrachten lopen zelf de zeer besmettelijke variant op of ze moeten uit voorzorg in quarantaine. Zeker basisscholen kunnen dan snel in de problemen komen, bijvoorbeeld omdat de resterende personeelsleden niet volstaan om open te blijven. Vervangingen kunnen op dit moment pas wanneer een leerkracht minstens 10 werkdagen afwezig is, maar heel wat leerkrachten die uitvallen zijn (net) geen 10 werkdagen afwezig. Bovendien is 10 dagen lang voor schoolkinderen om zonder leerkracht te zitten.

Sneller vervangen met minimale planlast

Ben Weyts maakt het nu tijdelijk mogelijk om een afwezige leerkracht al na een dag te vervangen. Scholen krijgen de meerkost voor die vervanger eenvoudig financieel gecompenseerd, zodat er zo min mogelijk planlast bij komt kijken. Het nieuwe systeem is nu al van kracht en blijft al zeker tot 31 maart bestaan, om in te kunnen spelen op de omikrongolf. Daarnaast blijven de huidige vervangingsregels in het basisonderwijs bestaan.

Niet de eerste maatregel

Het is niet de eerste maatregel om scholen te helpen. Er werden al extra middelen en extra mogelijkheden voorzien om extra mensen in te schakelen. Zo is er in het kader van de Bijsprong voor de scholen per maand 10 miljoen euro extra budget voorzien. Daarnaast kunnen scholen tot 20 procent van hun budget voor leerkrachten aanwenden om andere profielen aan te nemen omdat men geen leerkrachten vindt.