“Het is tijd voor een paradigmashift. De begroting moet op orde, mensen die gaan werken moeten altijd minimum 500 euro netto meer verdienen, het sociaal beleid moet veel rechtvaardiger worden, de wet op de kernuitstap moet eindelijk in de prullenmand, de investeringen in veiligheid en defensie moeten omhoog, en het migratiebeleid moet op het Australisch model worden gebaseerd”, zei Bart De Wever in zijn toespraak. Daarmee vatte hij meteen ook de essentie van het N-VA-verkiezingsprogramma samen.

Niemand anders kan het doen

Volgens De Wever zal het aan de N-VA zijn om die kentering te brengen. Want niemand anders kan het doen en niemand anders zal het doen. “Men hoopt op een overwinning van de extremen en een verzwakking van de N-VA. Dan staat niets in de weg van Vivaldi II, dat nog sterker zal worden gedomineerd door Franstalig links. We moeten de Vlaming duidelijk maken dat er maar drie keuzes zijn: kies voor een Vivaldi-partij en u krijgt de hoofdweg naar Vivaldi II. Kies voor een extreme partij en u krijgt een omweg naar Vivaldi II. Kies voor de N-VA en u krijgt een broodnodige kentering.”

Onverkort voor confederalisme

Maar in het huidige federale keurslijf zal van die kentering niet veel in huis komen, gaf De Wever mee. “Voor een sterk en democratisch bestuur moeten we de omslag naar het confederalisme doordrukken. Dat is waar wij onverkort voor gaan. De N-VA heeft de ideeën en de visie en wij hebben de ervaren mensen om die in daden om te zetten. Maar dan moeten we de komende zes weken alles uit de kast halen. Om zoveel mogelijk mensen te overtuigen de juiste keuze te maken. De keuze voor de N-VA. De keuze voor Vlaamse welvaart.”

Download hier het verkiezingsprogramma

Verkiezingsprogramma 2024 | PDF-formaat, 5,77 MB

Bekijk de foto's van het verkiezingscongres op Facebook