Verkiezingen 2018

N-VA verovert centrumsteden en provincies

Op zondag 14 oktober trok Vlaanderen naar de stembus voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen. In de stad Antwerpen werd ook voor nieuwe districtsraden gestemd.

Meer dan 7.000 kandidaten boden zich aan op de 261 zuivere N-VA-lijsten. Dat is het meeste van alle partijen.

Onze partij trad toe tot 118 bestuursmeerderheden en leverde meer dan 50 burgemeesters. Bovendien zetelt tot 2024 een N-VA-burgemeester in vijf Vlaamse centrumsteden: Aalst, Antwerpen, Hasselt, Sint-Niklaas en Turnhout. Geen enkele partij deed beter.

Brussel

In Brussel gaat N-VA erop vooruit: onze partij vaardigt 7 raadsleden af tot 2024.

Op eigen kracht

Over heel Vlaanderen bekeken scoorden we 21,4 procent. Daarmee evenaarden we net niet onze uitzonderlijk goede uitslag van 2012. Maar toen surften onze lokale lijsten mee op het succes van de nationale N-VA-golf. Deze keer moesten onze kandidaten het op eigen kracht waarmaken. Dan zien we dat meebesturen rendeert. In de gemeenten waar de N-VA de voorbije zes jaar in de meerderheid zat, scoorde de N-VA goed.

Provincies: N-VA in 4 van de 5 besturen

Op provinciaal niveau scoorde de N-VA goed, we blijven de grootste partij. We behaalden gemiddeld 24,8 procent, goed voor 46 zetels. Onze partij zit in de provinciale besturen van Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant.

Veilig thuis in een welvarend Vlaanderen