La revolta de les urnes: foto’s uit Catalonië in het Vlaams Parlement

Door N-VA op 10 oktober 2018, over deze onderwerpen: Democratie, Regio's in Europa
Carles Puigdemont en N-VA-parlementsleden op de fototentoonstelling omtrent Catalonië

“Wie geweld gebruikt bij een stembusgang, verbrandt de democratie. Echte democraten houden de urne als symbool voor de wil van het volk in ere.” Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans opende de fototentoonstelling “La revolta de les urnes” in de Zuilenzaal van het Vlaams Parlement. De tentoonstelling brengt een indringende schets van de politiek-culturele situatie in Catalonië van 2010 tot vandaag. “La revolta de les urnes” is een project van de Catalaanse fotografe Dolors Gilbert en journalist Carles Gorbs. Oud-president Carles Puigdemont was van de partij bij de opening.

Hoogdag voor democratie

Vlaams Parlementslid Jan Van Esbroeck sprak eveneens de aanwezigen toe. “Eén oktober 2017 zal altijd in mijn geheugen gegrift staan. De Catalaan kon zich uitspreken over zijn toekomst en ik mocht erbij zijn. Een hoogdag voor de democratie moest het worden. Helaas”, sprak Jan Van Esbroeck, die Spanje opnieuw opriep tot dialoog.

Merci voor Vlaanderen

Carles Puigdemont dankte in zijn toespraak de Vlamingen voor hun steun. “Opnieuw een grote merci voor Vlaanderen. Als we de volgende generaties vertellen over deze episode in de Catalaanse geschiedenis, zullen we ook over Vlaanderen vertellen”, zei de Catalaanse ex-president.

“La revolta de les urnes” of “De Stembusrevolutie” is een samenwerking tussen de Vlaamse Volksbeweging, ICEC Vlaanderen en de Assamblea Nacional Catalana de Brussel.les (ANC). De N-VA is gastheer van de tentoonstelling, die twee weken loopt.

De tentoonstelling loopt nog tot en met 24 oktober. Inschrijven is verplicht en kan via secretariaat [at] vvb.org.