Geen proefkonijnen

De Veiligheidsraad gaf te kennen dat scholen nog niet opnieuw gaan na de paasvakantie. Weyts zelf ziet twee belangrijke voorwaarden om scholen opnieuw te openen. Ten eerste pleit hij voor een geleidelijke heropstart. Daarnaast moet de heropening passen in een groter geheel aan maatregelen. “Scholen zijn geen laboratoria. Leerlingen en leerkrachten zijn geen proefkonijnen”, vindt hij.

Zelf een gedragen voorstel doen

Weyts wil duidelijkheid scheppen voor mensen in deze onzekere tijden. “Ik denk dat de mensen echt nood hebben aan een perspectief. Ik zie enige twijfel bij de virologen en de Veiligheidsraad in het nemen van ongelofelijk zware beslissing op welke datum we de scholen heropenen. Ik begrijp die twijfel. Daarom zou ik de zaken willen omdraaien: misschien moeten we vanuit het onderwijsveld zelf een advies geven aan de Veiligheidsraad en de virologen.”

Nieuwe leerstof

Vanaf volgende week geven scholen nieuwe leerstof. Ouders zitten nog met vragen. Moeten zij nu zelf hun kind les geven? “We hebben daar al voor de paasvakantie heel duidelijke richtlijnen over uitgevaardigd. De richtlijnen zijn soepel toe te passen door de scholen op basis van hun eigen leerlingenpopulatie. Een van die richtlijnen is bijvoorbeeld: beperk het aantal lesuren tot vier uur per kind per dag. Zorg ervoor dat het voor de ouders haalbaar en doenbaar is en zorg dat zij daar maximaal twee uur per week mee bezig moeten zijn.” Het is dus niet de bedoeling dat ouders de leraar gaan uithangen. “Ouders doen al heel veel als ze zorgen voor een regelmatige en warme omgeving”, aldus Weyts.

Opening van zomerscholen

Weyts onderzoekt ook de opening van zomerscholen. Dat systeem bestaat al in Nederland en kent er succes. “Leerlingen die nood hebben aan wat extra aandacht kunnen dan via de scholen uitgenodigd worden om wat te kunnen bijspijkeren. Zo kunnen we het leerverlies maximaal beperken, en zeker voor diegenen die nu al een achterstand hebben.”