De partij stelt vandaag de vier lijsttrekkers voor die Drieu Godefridi, lijsttrekker in Waals-Brabant, zullen vergezellen.

• Michel De Wolf zal de lijst in Henegouwen trekken. Na een lange carrière als professor aan de universiteiten van Louvain-la-Neuve en Luik en als voorzitter van het Belgisch Instituut voor bedrijfsrevisoren engageert Michel zich voor meer budgettaire discipline en een verantwoordelijk migratiebeleid.
  • In Namen is Laurence Genot de kopvrouw. Vandaag is ze actief als managementconsultant. Als voormalig onderneemster trekt Laurence de politiek in om de belangen van de zelfstandigen te verdedigen en betere fiscale en sociale oplossingen voor te stellen die aangepast zijn aan de realiteit op het terrein. Daarnaast ligt het veiligheidsbeleid haar nauw aan het hart.
  • Evelien Barbieux zal de ideeën van de N-VA in Luik verdedigen. Onder de Zweedse regering was Evelien de rechterhand van toenmalig staatssecretaris Theo Francken. De voorbije legislatuur werkte ze op de studiedienst van de partij rond de thema’s asiel en migratie, integratie, armoedebestrijding en gelijke kansen. Vanuit haar expertise zal zij haar campagne vooral op het thema asiel en migratie richten.
  • Anne Laure Mouligneaux trekt de Luxemburgse lijst. Ze is de Franstalige woordvoerster van de partij en was in het verleden actief als woordvoerster van Jan Jambon tijdens zijn periode als minister van Binnenlandse Zaken. Voor haar zijn het confederalisme en defensie de belangrijkste prioriteiten.

De N-VA bouwt haar campagne ‘Pour une Wallonie prospère’ rond deze thema’s: de terugkeer naar een budgettair evenwicht, een strenger asiel- en migratiebeleid, een verlaging van de lasten op arbeid, een meer rechtvaardige sociale zekerheid en een haalbaar en realistisch energiebeleid.

Over Michel De Wolf
Als auditor, juridisch expert en manager wordt Michel De Wolf regelmatig geraadpleegd door bedrijven en particulieren om strategieën te evalueren, te adviseren, te herstructureren, te onderhandelen of om financiële conflicten op te lossen. Zowel kleine bedrijven als multinationals deden in het verleden al een beroep op zijn diensten. Maar ook in de sociale en publieke sector heeft Michel bakken ervaring. Gedurende bijna 30 jaar adviseert hij non-profits en overheidsinstellingen in België en over heel de wereld. Zijn brede ervaring vindt regelmatig neerslag in artikelen en boeken rond bedrijfsmanagement en zakenrecht. Daarnaast spreekt hij regelmatig op lezingen en vormingen, voornamelijk over de grote zakelijke en industriële veranderingen van deze tijd.

Over Laurence Genot
Laurence heeft meer dan 30 jaar ervaring in het bedrijfsleven. Daarnaast was ze ook actief als onderneemster. Vandaag stelt ze die opgetelde ervaring ter beschikking van bedrijven als managementconsultant. Het aanpakken van administratieve, financiële en commerciële uitdagingen kent voor haar geen geheimen meer. Haar expertise deelt ze niet alleen met haar klanten maar ook met jonge Waalse ondernemers via opleidingen.

Over Evelien Barbieux
Na haar rechtenstudies en enkele jaren als advocate besloot Evelien Barbieux om op het kabinet van oud-staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken te gaan werken als juridisch adviseur in 2015.  Ze leverde er een grote bijdrage aan de uitvoering van diens ordentelijk asiel- en migratiebeleid op wetgevend vlak. Na het einde van de Zweedse regeerperiode stelde ze haar expertise en ervaring ter beschikking van de partij als expert voor de studiedienst rond de thema’s asiel en migratie, integratie en inclusie, armoedebestrijding en gelijke kansen. Daarnaast was ze nauw betrokken bij de laatste Vlaamse formatiegesprekken.

Over Anne Laure Mouligneaux
Anne Laure studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteit van Brussel. Ze kwam bij de N-VA als Franstalig woordvoerster in 2014,  tijdens de Zweedse formatiegesprekken. Daarvoor was ze 10 jaar actief in het bedrijfsleven als expert crisiscommunicatie. Na de formatie van de Zweedse regering werd ze Franstalig woordvoerster voor minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. Eind 2019 en in 2020 was ze woordvoerster van de N-VA tijdens de federale onderhandelingen. Vandaag is ze Franstalig woordvoerster van de N-VA en adjunct van de algemene directeur van de partij.

Ontdek alle kandidaten op de Waalse kieslijsten

Waalse kieslijsten | PDF-formaat, 158 kB

Onderwerpen