“Trajectcontroles zorgen voor een grotere daling van het aantal letselongevallen dan controles met vaste radars. Bovendien ervaren Vlaamse chauffeurs trajectcontroles als rechtvaardiger. Daarom zet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts daarop in”, stelt Kamerlid Brecht Vermeulen.

Inkomsten naar gewesten overdragen

Meer dan 90 procent van alle trajectcontroles wordt langs Vlaamse wegen doorgevoerd. “Sinds de zesde staatshervorming zijn de gewesten bevoegd voor snelheidsovertredingen. Maar zoals dit wel vaker het geval is bij staatshervormingen, werd ook hier geen homogeen pakket overgedragen. De snelheidsboetes langs autosnelwegen worden nog steeds federaal geïnd. Niet alleen gebeurt meer dan 90 procent van alle trajectcontroles langs Vlaamse wegen. De Vlaamse Regering heeft ook besloten dat er in 2018 op 37 locaties bijkomende trajectcontroles worden geplaatst, waarvan 3 langs autosnelwegen. Daarom lijkt het me niet meer dan logisch dat ook de inkomsten van overtredingen langs autosnelwegen naar de gewesten worden overgedragen”, besluit Vermeulen.