Minister van Pensioenen Lalieux legt vrijdag voor het eerst haar pensioenplannen op tafel. Vreemd genoeg doet ze dat eerst uitgebreid in diverse media alvorens aan de regeringstafel. Uit de eerste berichten blijk alvast dat wie een loopbaan van 42 jaar heeft, al op zijn 60ste op vervroegd pensioen moet kunnen. De hervormingen uit het verleden om het pensioenstelsel betaalbaar te houden, worden uitgehold.

Al minimumpensioen na 10 gewerkte jaren

Ook voor het minimumpensioen pleit Lalieux voor een zeer soepele instapregeling: wie op een carrière van 30 jaar slechts 10 gedeeltelijke effectieve jaren gewerkt heeft, mag daar aanspraak op maken. En ook tweederdearbeid wordt daarin erkend als een voltijdse loopbaan. Je kan dus nog steeds zonder probleem er 35 gelijkgestelde jaren aan toevoegen om een volwaardig minimumpensioen van 1.500 euro op te bouwen.

Wim Van der Donckt: “Werken leidt niet tot beter pensioen”

“In tegenstelling tot wat nodig is, wordt effectief werken dus niet beloond met een beter pensioen. Dat is een slag in het gezicht voor zij die wél tientallen jaren lang bijdragen tot onze maatschappij”, reageert Kamerlid Wim Van der Donckt.

Paars-groen mikt op 80% werkzaamheid, maar zegt niet hoe

Om de pensioenen betaalbaar te houden, rekent de federale regering op een werkzaamheidsgraad van 80 procent. Maar over de hoe die werkzaamheidsgraad effectief zal worden verhoogd, lezen we niets in de plannen van minister Lalieux. Dat terwijl nu al voorspeld wordt dat we door het toenemend aantal gepensioneerden op termijn naar een extra factuur gaan van 26 miljard euro. Bovendien vinden we vandaag met een werkzaamheidsgraad van 70 procent al amper kandidaten voor de vele vacatures. Bijna 1,5 miljoen Belgen op beroepsactieve leeftijd leven van een inkomensvervangende uitkering.

Peter De Roover: “Voorstellen klinken goed, maar factuur is voor onze kinderen en kleinkinderen”

Peter De Roover stelt vast dat de paars-groene regering nog maar eens geld wil uitgeven dat ze niet heeft. “Deze voorstellen tonen een totaal gebrek aan verantwoordelijkheidszin. Er zit geen enkele deftige hervorming in om het ook betaalbaar te houden voor de volgende generaties. De voorstellen klinken goed: minder werken, voor meer geld. Maar de factuur van dat PS-feestje is voor onze kinderen en kleinkinderen. Voor de N-VA is het duidelijk: après nous, le déluge. De vraag is dus of CD&V en Open Vld de herinnering aan de regering-Michel volledig zullen uitwissen door hiermee akkoord te gaan.”