Vlaanderen verlengt vervaltermijn van omgevingsvergunningen met 6 maanden

Door Zuhal Demir op 22 april 2020, over deze onderwerpen: Omgevingsvergunning, Coronacrisis
computer

Alle omgevingsvergunningen die zouden vervallen tussen 20 maart en 31 december 2020 worden zes maanden verlengd. Dat beslist de Vlaamse Regering op voorstel van minister van Omgeving Zuhal Demir. “Op die manier helpen we particulieren en ondernemers vooruit én geven we de bouwsector een duw in de rug.”

Procedure niet opnieuw doorlopen

Buiten de wil van de vergunninghouders wordt de realisatie van vele werven door de coronamaatregelen bemoeilijkt. De levering van bouwmaterialen is minder evident. “Daardoor dreigen sommige omgevingsvergunningen te vervallen omdat hun geldigheid in de loop van 2020 afloopt. We gaan van deze mensen echt niet vragen om opnieuw een vergunningsprocedure te doorlopen en verlengen daarom de geldigheid van hun omgevingsvergunningen met zes maanden”, legt minister Demir uit.

Ook vergunningen en meldingen van bepaalde duur en vergunningen op proef worden verlengd met drie maanden. Hier gaat het om vergunningen en meldingen die zouden vervallen tot en met 31 augustus. “Op deze manier zorgen we er ook voor dat de economie terug aanzwengelt en niet stilvalt”, meent Demir.

Digitale infovergaderingen toegelaten

Voor bepaalde dossiers en in bepaalde planningsprocessen moet er een infovergadering gehouden worden. Daarom beslist de regering op voorstel van minister Demir dat dat ook kan via online platformen. “Zolang de federale overheid samenkomsten van meer dan 50 personen verbiedt, kan dat een oplossing bieden om procedures niet te vertragen”, besluit Zuhal Demir.