“Terwijl vele lidstaten op onderzoek en innovatie besparen, investeert Vlaanderen net méér”, stelt Van Bossuyt vast. Maar dat is niet de enige reden waarom de Vlaamse subsidieprogramma’s aanlokkelijker zijn dan de Europese: “Helaas worden deelnemers aan Europese projecten nog steeds bedolven onder administratieve lasten, met onder meer een loodzwaar boekhoudsysteem en een ingewikkelde inschrijvingsprocedure. Bovendien haalt slechts tien procent van alle deelnemers ook effectief geld binnen”, weet Van Bossuyt, die de Vlaamse bedrijfswereld actief betrok bij haar initiatief om Horizon 2020 bij te sturen.

Om een einde te maken aan de vele gemiste opportuniteiten, heeft Van Bossuyt tien concrete aanbevelingen voorgesteld aan Carlos Moedas, de Europese Commissaris voor Onderzoek, Wetenschap en Innovatie. Het gaat onder meer over lagere lasten, een groter budget en een strengere selectie om zo de uiteindelijke slaagkansen te verhogen.

Horizon 2020

Vandaag is Horizon 2020 halfweg. Na 2020 gaat een nieuw subsidieprogramma van start, waarvoor de fundamenten nu gelegd worden. Van Bossuyt zit voor haar fractie in de cockpit: “Elke euro geïnvesteerd in Europees onderzoek genereert 11 euro economische meerwaarde”, legt zij uit. “Er bestaat geen efficiënter Europees banenprogramma dan Horizon 2020. Ik ben dan ook vastbesloten om ervoor te zorgen dat onze Vlaamse bedrijven de kansen voor Europese subsidies ten volle grijpen.”

Het volledige tienpuntenplan van Anneleen Van Bossuyt vind je hier.