De politie betrapt elke dag meer dan 60 bestuurders die al een rijverbod hadden wegens een eerder verkeersmisdrijf.  Dat cijfer is slechts het topje van een ijsberg: de politie moet immers eerst een bestuurder staande houden alvorens ze de staat van diens rijbewijs kan nagaan. Wellicht rijden nog heel wat meer bestuurders rond met een rijverbod. “Eén van hen maaide onlangs in Gent twee wielertoeristen van de baan. Als we niets doen, is het een kwestie van tijd voor er opnieuw zo’n verschrikkelijk ongeval plaatsvindt”, zegt N-VA-Kamerlid Wouter Raskin.

Databank rijbewijzen koppelen aan ANPR-cameranetwerk

Helaas stelde Raskin vast dat de federale meerderheidspartijen er inderdaad voor kiezen om niets te doen. Zijn resolutie, die het mogelijk wilde maken om de databank van de rijbewijzen met het ANPR-cameranetwerk te koppelen, werd eenvoudigweg weggestemd. Nochtans zou een dergelijke koppeling de politie toelaten om gerichter te controleren op bestuurders die een rijverbod naast zich neerleggen. “In de nasleep van het ongeval in Gent leek er over de partijgrenzen consensus te bestaan over de nood aan maatregelen die recidive aanpakken. Een collega van cd&v leek zich op de radio zelfs uitdrukkelijk achter mijn voorstel te scharen.”

Mager bilan

Op enkele maanden van de verkiezingen oogt het bilan van Vivaldi op vlak van verkeersveiligheid erg mager. “Keer op keer bleek er enorme verdeeldheid binnen de regering: over het rijbewijs met punten, over de handhaving van het verbod op bellen achter het stuur. En nu over een maatregel die ertoe kan bijdragen dat hardleerse verkeerscriminelen sneller van de weg worden gehaald, dankzij het gebruik van bestaande technologie en databanken. Maar blijkbaar is zelfs het onderzoeken van die piste een brug te ver. Misschien omdat het geen geld opbrengt voor de staatskas?”, besluit Raskin teleurgesteld.