Theo Francken pleit voor ‘taskforce veilige terugkeer’

Door Theo Francken op 20 mei 2019, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel, Verkiezingen 2019
Theo Francken

Kamerlijsttrekker in Vlaams-Brabant Theo Francken pleit voor de oprichting van een ‘taskforce veilige terugkeer’. "Daarin moeten al onze diensten geïntegreerd worden: de Dienst Vreemdelingenzaken, het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen en onze politiediensten die de terugkeer organiseren", zei hij in 'KIES19' op Radio 1. De taskforce moet erkende vluchtelingen binnen de vijf jaar evalueren.

Veilig terugkeren

Theo Francken benadrukte dat de situatie in een land als Irak gewijzigd is in vergelijking met een aantal jaren geleden. "De situatie in Irak is een heel stuk veiliger, zeker in het zuiden." De taskforce moet ervoor zorgen dat erkende vluchtelingen op een veilige manier kunnen terugkeren naar veilige gebieden. Theo Francken wil dat de prioriteit daarbij ligt op mensen die hier na vier jaar nog altijd niet geïntegreerd zijn. Dat kan volgens Francken op basis van advies van de gemeente of inburgeringsdiensten. "Het staat in de wet, laten we er nu werk van maken. We moeten dit gewoon doen, een deel van hen moet terug."

Bekijk het gesprek met Theo Francken.