“Hoe kan het dat deze ellende jaar na jaar blijft aanhouden?” reageert Cieltje Van Achter. “Voor het derde jaar op rij moet het Rekenhof zich onthouden in zijn oordeel over de Brusselse rekeningen. Normaal gezien keurt het Rekenhof die rekeningen goed of af maar doordat het Hof zelfs de nodige informatie niet krijgt, moeten ze zich nu al drie jaar op rij onthouden! Dit is het slechtst mogelijke oordeel.”

Ontslag

De verantwoordelijkheid voor het slechte rapport ligt volgens Van Achter bij begrotingsminister Sven Gatz. “Twee jaar geleden eiste ik de minister zijn ontslag. De dramatische begroting, het gebrek aan transparantie hierover én de slechte rapporten van het Rekenhof bewezen dat er dringend iets moest veranderen. De minister bleef echter zitten en beloofde beterschap.”

Ook 29ste Brusselboek dramatisch

Van die beterschap is vandaag nog steeds amper sprake, getuige het 28ste Brusselboek. “Ik kan alleen maar concluderen dat geen enkele minister ooit kwistiger en ontransparanter omsprong met Brussels belastinggeld. Het lijkt dat de begrotingsminister het gewoon heeft opgegeven om zijn job correct uit te voeren: getuige hiervan bovendien het feit dat voor het eerst in 28 jaren de minister geen begrotingsaanpassing voor 2023 aan het parlement en aan het Rekenhof zal voorleggen. Je kan er vandaag al dus van uit gaan dat volgend jaar het 29ste Brusselboek over de rekeningen van 2023 ook dramatisch zal zijn”, besluit Cieltje.