Tijdens de coronacrisis zijn er op cruciale momenten fouten gemaakt door de FOD Gezondheid. Althans dat vindt Kamerlid Kathleen Depoorter die dinsdag samen met collega’s Frieda Gijbels en Yngvild Ingels een wetsvoorstel indiende om meerdere departementen van de FOD Gezondheid te laten doorlichten. Dat naar aanleiding van meerdere fouten die de Kamerleden naar boven gespit heeft, zoals de overfinanciering van het federale testplatform, de fout beheerde stock waardoor miljoenen euro’s aan coronavaccins moesten worden weggegooid, of de aankoop van medisch materiaal dat niet geschikt was om de crisis te bedwingen.

200 miljoen euro door ramen gegooid

“Alles bij elkaar geteld, heeft de FOD Gezondheid 200 miljoen euro belastinggeld door ramen en deuren gegooid door een gebrek aan voldoende sturing en controle.” Depoorter doelt daarmee op de verantwoordelijkheid van minister Vandenbroucke (Vooruit) en de voormalige topman Tom Auwers. Die laatste verdween midden in de coronacrisis plots van het toneel.

Dovemansoren

Meermaals vroeg de N-VA om meer tekst en uitleg bij deze beslissingen om er lessen uit te trekken, maar ze kwam steeds thuis van een kale reis. “Minister Vandenbroucke liep dan ook telkens achter de feiten aan”, zegt Frieda Gijbels, “Net daarom dringen we al jaren aan op zo’n externe audit.” Tot nu toe viel die vraag in dovemansoren.

Potje niet gedekt houden

Daarom dienen de Kamerleden opnieuw een wetsvoorstel in, al verwachten ze weinig steun vanuit de Vivaldi-meerderheid. “We mogen dit potje echter niet langer gedekt houden”, besluit Depoorter, “Als minister Vandenbroucke dit land sterker wil wapenen tegen een volgende sanitaire crisis, dan moet hij ook willen leren uit zijn fouten.”