Europa is voor 30 procent afhankelijk van Russische olie en voor 38 procent van Russisch gas. Die afhankelijkheid zal nog drastisch vergroten door de Europese klimaatplannen en de erkenning van gas als ‘duurzame energie’ door de Europese Commissie, alsook door de Duitse kernuitstap. Dat geld uit olie en gas heeft mee de tanks en artillerie gefinancierd die nu Oekraïne zijn binnengerold. Duitsland zal moeten kiezen tussen het uitstellen van de kolenuitstap of nog meer geld storten in de Russische oorlogskas.

Oorlogen financieren

Vivaldi dreigt België in de toekomst voor een gelijkaardige keuze te stellen door vast te houden aan de kernuitstap. Momenteel komt ongeveer één derde van ons gas uit Noorwegen, maar de Noorse gasproductie zal tussen 2025 en 2030 beginnen afnemen; bijna 30 procent komt uit Nederland, dat in 2024 de kraan dichtdraait en 20 procent komt uit Qatar, dat aan de kant van Iran haar rivaliteit met Saudi-Arabië uitvecht in verschillende proxy-oorlogen die we aldus mee financieren.

Verwerpelijke regimes

Het conflict in Oekraïne onderstreept nogmaals dat de inkomsten uit olie- en gasaankoop wereldwijd verwerpelijke regimes en oorlogen helpen financieren. Dankzij kernenergie kan Europa die stroom van Europees belastinggeld naar foute regimes nog enigszins beperken.

Quo vadis Vivaldi?

Dus quo vadis Vivaldi en in het bijzonder quo vadis Ecolo/Groen, steeds zeer actief in het produceren van resoluties om wantoestanden wereldwijd aan te klagen: willen we dankzij onze kerncentrales de Belgische bijdrage aan foute regimes en oorlogen beperkt houden? Of kiezen we voor een volledige kernuitstap, meer afhankelijkheid van gasinvoer en meer Belgisch belastinggeld richting de oorlogskas van Poetin?