Internationale handel

Negentig procent van de Belgische export naar Japan komt uit Vlaanderen. Omgekeerd belandt liefst 95 procent van wat Japan bij ons importeert in Vlaanderen. De haven van Zeebrugge is bovendien een belangrijk draaischijf voor de Europese import van Japanse auto’s. Kortom, Vlaanderen leeft van de internationale handel en heeft dus baat bij het nieuwe handelsakkoord.

Belangen voor Vlaanderen

Vlaams Parlementslid Karl Vanlouwe volgt de internationale handel van nabij op. Hij treedt Ralph Packet bij. “Alle belangen voor Vlaanderen zijn in de verdragstekst opgenomen, vele tarieven en handelsbelemmeringen vallen weg en onze bedrijven krijgen een verbeterde toegang tot openbare aanbestedingen van centrale overheidsinstanties. Bovendien heeft het akkoord ook aandacht voor duurzame ontwikkeling en wordt een apart hoofdstuk opgenomen voor kmo’s”, zegt Karl Vanlouwe.

Naast het handelsakkoord werd ook het strategisch partnerschap met Japan goedgekeurd. De twee verdragen moeten de hechte samenwerking tussen beide partners verder stroomlijnen en uitdiepen.