Europees handelsakkoord met Japan goede zaak voor Vlaanderen

Door Ralph Packet, Karl Vanlouwe op 12 december 2018, over deze onderwerpen: Europese handel, Buitenlandse handel
Japan

“Voor een open en exportgerichte economie zoals Vlaanderen, opent dit Handelsakkoord Een akkoord tussen twee of meer landen of regio’s, ter bevordering van de wederzijdse handelsstromen en vrijhandel. Daarin maken zij basisafspraken over de markttoegang en het wegwerken van handelsbarrières. In meer complexe handelsakkoorden wordt niet alleen onderhandeld over die handelsvoorwaarden zelf, maar bijvoorbeeld ook over een gemeenschappelijke markt of over investeringen. Sinds het Verdrag van Lissabon, dat eind 2009 in werking trad, is het onderhandelen en afsluiten van handelsakkoorden met partijen van buiten de EU een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie. handelsakkoord met Japan nieuwe mogelijkheden. Het is een duw in de rug voor een slagkrachtig handelsbeleid in het voordeel van onze bedrijven en consumenten.” Volgens Europarlementslid Ralph Packet heeft Vlaanderen baat bij het nieuwe handelsakkoord dat de Europese Unie sloot met Japan. “In een globaal klimaat van protectionisme en unilaterale handelsmaatregelen is dit handelsakkoord met Japan een signaal dat we geen muren willen optrekken rond Europa maar kiezen voor een correcte en verstandige handel,” reageert Europarlementslid Packet.

Internationale handel

Negentig procent van de Belgische export naar Japan komt uit Vlaanderen. Omgekeerd belandt liefst 95 procent van wat Japan bij ons importeert in Vlaanderen. De haven van Zeebrugge is bovendien een belangrijk draaischijf voor de Europese import van Japanse auto’s. Kortom, Vlaanderen leeft van de internationale handel en heeft dus baat bij het nieuwe handelsakkoord.

Belangen voor Vlaanderen

Vlaams Parlementslid Karl Vanlouwe volgt de internationale handel van nabij op. Hij treedt Ralph Packet bij. “Alle belangen voor Vlaanderen zijn in de verdragstekst opgenomen, vele tarieven en handelsbelemmeringen vallen weg en onze bedrijven krijgen een verbeterde toegang tot openbare aanbestedingen van centrale overheidsinstanties. Bovendien heeft het akkoord ook aandacht voor duurzame ontwikkeling en wordt een apart hoofdstuk opgenomen voor kmo’s”, zegt Karl Vanlouwe.

Naast het handelsakkoord werd ook het strategisch partnerschap met Japan goedgekeurd. De twee verdragen moeten de hechte samenwerking tussen beide partners verder stroomlijnen en uitdiepen.