“Recent stellen we vast dat ook de jongerencriminaliteit de grenzen oversteekt. Zo is reeds het drillrap-fenomeen ondertussen helemaal overgewaaid naar Vlaanderen, zien we ook in Vlaanderen een toename aan wapendracht, voornamelijk steekwapens, bij jongeren, en is de grens tussen Vlaanderen en Nederland nu ook helemaal vervaagd voor wat betreft de war on drugs”, zegt Demir.

Minderjarige verdachten uit Nederland in het drugmilieu

Vlaanderen pleegt al op regelmatige basis overleg met de Nederlandse collega’s om goede praktijken uit te wisselen. Maar Demir wil ook een overleg op ministerieel niveau om zich samen te buigen over hoe te voorkomen dat Nederlandse jongeren de grens oversteken in het kader van drugscriminaliteit. Daarom wil Demir een Vlaams-Nederlandse justitietop in het najaar van 2023 of begin 2024, gezien de nakende verkiezingen in Nederland.

Minderjarige verdachten uit Nederland die in Vlaanderen opgepakt worden, zijn een specifiek probleem dat Demir op tafel wil leggen. Het Nederlandse drugmilieu schakelt minderjarigen in om in Vlaanderen feiten te plegen. En niet van de minste. Minderjarigen steken zelfs voor een bedrag van 50 euro de grens over om aanslagen te plegen of drugs uit te halen in de haven. Soms gaat het over grote bedragen.

Nederlandse minderjarigen in Vlaamse instellingen

Vorig jaar zaten er daarnaast maar liefst 40 Nederlandse minderjarigen in onze instellingen, weet Demir. Er moeten dus ook afspraken gemaakt worden in functie van hun verblijf hier in een gemeenschapsinstelling en hun uitlevering naar Nederland. “Elke plaats in onze instelling is immers kostbaar. We weten bovendien dat ook onze Nederlandse collega’s van jeugdreclassering vragende partij zijn voor samenwerking in concrete dossiers en trajecten van jongeren.”

Demir haar evenknie in Nederland is minister van Justitie Dilan Yeşilgöz. Ze staat bekend als de minister die in Nederland de strijd aangaat met drugs- en jeugdcriminaliteit.