Brusselse N-VA wil dat commissie Gezondheid samengeroepen wordt: “Kot staat in brand”

Door Gilles Verstraeten op 1 augustus 2020, over deze onderwerpen: Wonen en werken in Brussel, Coronacrisis
Gilles Verstraeten

“Laat het duidelijk zijn. De situatie is wèl onrustwekkend.” Brussels parlementslid Gilles Verstraeten riep tevergeefs het Brussels parlement op om dringend de commissie Gezondheid samen te roepen. Maar helaas. “Commissievoorzitter Dönmez roept de commissieleden niet terug uit vakantie. Wel geeft hij aan Bruzz nog mee dat minister Maron (Ecolo) de situatie nog niet ‘onrustbarend’ vindt en dus geen aanleiding vindt om een commissie vervroegd bijeen te roepen. Begrijpe wie kan.”

Niet het moment voor verstoppertje

De Brusselse N-VA vindt het onbegrijpelijk dat de commissie Gezondheid niet samengeroepen wordt nu de nood is hoog is. Maar liefst 14 van de 19 Brusselse gemeenten zitten boven de alarmdrempel.“Laat het duidelijk zijn. De situatie is wèl onrustwekkend. We vragen ons trouwens ook af waar minister Elke Van den Brandt is. Ook zij is medeverantwoordelijk voor het gezondheidsbeleid. Het is nu echt niet het moment om verstoppertje te spelen.”

Respect voor initiatiefrecht

Verstraeten vindt dat de commissie samenroepen in de uitzonderlijke omstandigheden getuigt van respect voor het controle- en initiatiefrecht van het parlement. “Zo’n commissie bijeenroepen is nochtans makkelijker dan ooit via videoconferentie. De regering moet verantwoording afleggen aan het parlement. ‘Het kot staat in brand’ zeggen we in Vlaanderen”, besluit hij.