Uit de officiële documenten die de regering-De Croo deelde met het parlement, blijkt duidelijk dat er geen afspraken gemaakt zijn over de financiën. Wollants maakt zich dan ook zorgen over de totaalkosten die nog niet vastliggen. Zo moet zowel het vergoedingsmechanisme voor Engie nog bepaald worden alsook de prijs voor het bergen van het kernafval. “Als de regering-De Croo hiermee akkoord gaat, overhandigt ze in principe een blanco cheque aan Engie. En dat die deels ingevuld wordt met ons belastinggeld is helemaal niet uitgesloten.”

Zwakke onderhandelingspositie

Wollants wil eveneens vermijden dat de kosten van het akkoord worden doorgerekend aan de belastingbetaler. “Integendeel, een verlenging van de kerncentrales hoort de staatskas meer op te brengen, waardoor we de energiefactuur van de bevolking kunnen verlagen. Maar door het uitstelgedrag van de regering-De Croo zijn we in zo’n zwakke onderhandelingspositie beland met Engie, dat het energiebedrijf perfect extra financiële eisen kan stellen.”