“De aantijgingen over het Grieks geluidskanon maken nogmaals duidelijk dat we dringend het externe grensbeleid van de EU moeten verbeteren, zonder de gebruikelijke obstructies van de linkse en liberale fracties”, zegt Assita Kanko.

Tijd voor een streng en rechtvaardig grensbeleid

De Europese Commissie gaat Griekenland uitleg vragen over meldingen dat de Griekse grensbewaking een geluidskanon gebruikt om migranten te weerhouden om de grens met Turkije te overschrijden. “Tegelijkertijd is het nu ook wel nodig dat alle fracties meewerken om een efficiënt, streng en rechtvaardig grens- en migratiebeleid uit te werken. Te vaak steken sommige fracties stokken in de wielen van de Commissie en EU-agentschappen om elke verbetering van grensbewaking of terugkeerbeleid moeilijker te maken. Dat moet stoppen”, aldus Kanko.

Als de berichten over het geluidskanon kloppen, is dat voor Europarlementslid Assita Kanko ook een teken dat de EU de lidstaten aan de buitengrenzen onvoldoende ondersteunt en begeleidt.