Allemaal digitaal: op zoek naar 10.000 laptops voor kansarme leerlingen

Door Ben Weyts op 25 maart 2020, over deze onderwerpen: Secundair onderwijs, Gelijke kansen, Coronacrisis

“We willen absoluut vermijden dat de meest kwetsbare leerlingen een leerachterstand oplopen, omdat ze geen computer hebben om thuis voor school te werken.” Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts gaat samen met DigitalForYouth.be en de Koning Boudewijnstichting op zoek naar 10.000 laptops voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs die thuis geen computer hebben. Er zijn al 1.000 toestellen verzameld en Weyts maakt 200.000 euro vrij voor 2.000 toestellen. “In coronatijden moeten we iedereen verbinden”, zegt Weyts. “We roepen alle bedrijven en burgers op om mee de schouders te zetten onder dit project.”

Handen uit de mouwen voor sociaal kwetsbare leerlingen

Scholen en leerkrachten plooien zich tijdens de coronacrisis dubbel om onderwijs op afstand te organiseren, maar ze bereiken niet alle leerlingen. Heel wat scholieren dreigen uit de boot te vallen, omdat ze thuis geen computer hebben om voor school te werken. “De coronacrisis kan nog een tijd aanhouden”, beseft Weyts. “We moeten nu de handen uit de mouwen steken voor de sociaal kwetsbare leerlingen, zodat zij geen leerachterstand oplopen”.

Op zoek naar 10.000 computers

Weyts werkt voor het initiatief samen met DigitalForYouth.be (een samenwerking tussen DNS Belgium en vzw Close The Gap) en de Koning Boudewijnstichting. Samen willen ze 10.000 computers voor kansarme leerlingen verspreiden in Vlaanderen tegen het einde van de paasvakantie. DigitalForYouth.be heeft nu al 1.000 laptops klaarstaan. Weyts maakt 200.000 euro vrij waarmee nog eens ongeveer 2.000 toestellen volledig in orde gezet kunnen worden.

Iedereen kan helpen!

Iedereen kan zijn schouders mee onder dit project zetten. Zo kan u als bedrijf recente, gebruikte laptops schenken. Deze laptops worden op een professionele en veilige manier klaargemaakt voor hergebruik. Of doe een financiële bijdrage op BE10 0000 0000 0404 met vermelding « L83229 : Digital4Youth ». Donaties vanaf 40 EUR zijn fiscaal aftrekbaar. “Ik hoop dat de Vlamingen en de Vlaamse bedrijven zich van hun warmste kant laten zien”, zegt Weyts. “We moeten in deze moeilijke tijden zeker ook de leerlingen uit de sociaal kwetsbare milieus aan boord houden. Een computer in huis is voor hen een onmisbaar leerinstrument. Wie thuis blijft, mag niet afgesneden worden van de rest van de klas en van de rest van de wereld.”

Meer info vindt u op de website van Digital for Youth.be.