Minister van Defensie Dedonder bevestigt dat er op de lijst van verloren en gestolen voorwerpen 109 verloren en tien gevallen van gestolen munitie staan. Maar liefst 86 wapens zijn verloren en men stelde daar bovenop nog eens vijf diefstallen van wapens vast. In 66 gevallen werd de munitie gerecupereerd en 29 wapens zijn teruggevonden.  Volgens de minister is het niet mogelijk om een nog meer gedetailleerd overzicht te geven van het soort materieel dat is gestolen of verloren, wegens ‘een gebrek aan gegevens’.

Wapenkasten Defensie staan open

“Straf dat we een jaar na de affaire-Conings moeten vaststellen dat de wapenkasten van Defensie nog steeds openstaan. Ik vraag minister Dedonder dan ook met aandrang om strenge maatregelen te nemen zodat onze wapens en munitie niet in de verkeerde handen vallen”, reageert federaal volksvertegenwoordiger en voorzitter van de Kamercommissie Defensie Peter Buysrogge.

952 meer dossiers

Er zijn 952 dossiers bijgekomen in vergelijking met de gegevens uit de vorige parlementaire vraag van Peter Buysrogge. Toen registreerde Defensie nog 5.516 gevallen in de periode tussen 2016-2020. Er valt op te merken dat sinds 2020 het verlies van pepperspray en wapenstokken eveneens in rekening gebracht wordt.