Zuhal Demir investeert in bedrijven die warmte inzetten als energiebron

Door Zuhal Demir op 19 februari 2020, over deze onderwerpen: Energiebeleid
Geef energieregulator meer instrumenten om toe te zien op groepsaankopen

“Er gaat nog te veel warmte die bij bedrijfsprocessen vrijkomt, ongebruikt de lucht in. Dat kan niet blijven duren.” Daarom investeert Vlaams minister Zuhal Demir 13 miljoen euro in warmte. Ondernemers kunnen een subsidieaanvraag indienen om hun warmteoverschotten te gebruiken als energiebron of om warmtenetten aan te leggen.

De Vlaamse overheid investeert in het kader van de energietransitie vooral in zonne- en windenergie. Daar komt nu nog een extra pijler bij: warmte. Vlaams minister Zuhal Demir voorziet hier 13 miljoen euro voor in een eerste subsidieronde. “We staan voor een grote energietransitie die ons zal helpen om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen. Groene stroom wint steeds meer aan populariteit. Maar als we echt vooruit willen, moeten we ons op onze warmte richten.”

Warmteoverschotten

Demir stimuleert met de oproepen ondernemingen om dit jaar nog te investeren in bijvoorbeeld grote zonneboilers, centrale warmtepompen of biomethaan. Ook warmteoverschotten gebruiken of warmte uitwisselen kan een zeer rendabele keuze zijn.

“Waar voor ons geld”

“Enkel de initiatieven met het meeste rendement zullen beroep kunnen doen op onze steun. We willen waar voor ons geld”, zegt Demir. De ondernemingen kunnen tot 11 maart een aanvraag indienen. Wie daar nog niet klaar voor is, krijgt in het najaar een tweede kans met een tweede oproep. “Daarmee wil ik tegemoetkomen aan de tijd die ondernemingen vragen om het nodige studiewerk te verrichten.“