“We gaan het voor de steden en gemeenten veel gemakkelijker maken om “ja” te zeggen tegen een zwembad – en dus ook moeilijker om “nee” te zeggen”, zegt Weyts. “Ik roep alle partijen op om de realisatie van een nieuw zwembad op te nemen in de lokale verkiezingsprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen”.

Degelijke basiszwembaden voor iedereen

Daarvoor heeft Ben Weyts een nieuw Zwembaddecreet klaar dat de basis legt voor 40 extra zwembaden en minstens 10.000 m² extra zwemwater. Vlaanderen wil de steden en gemeenten 30 jaar lang ondersteunen met zes miljoen euro per jaar: samen een investering van 180 miljoen. Weyts mikt in de eerste plaats op klassieke instructiebaden met een minimale afmeting van 10 meter breed en 25 meter lang. Ideaal voor recreanten, scholen die zwemlessen willen organiseren en lokale clubs. Geen toeters en bellen, die een zwembad zeer duur maken om uit te baten, maar een degelijk basiszwembad waar kinderen kunnen leren zwemmen, ouderen en gehandicapten vrij kunnen sporten en sportievelingen hun baantjes kunnen trekken. Het Zwembaddecreet voorziet dat de nieuwe zwembaden betaalbare inkomtarieven en voldoende ruime openingsuren aanbieden. Om de exploitatiekosten verder te drukken, zal er bijna-energie-neutraal gebouwd worden.

Golf van nieuwe zwembaden

“We mikken op een golf van nieuwe zwembaden”, zegt Weyts. “Geen subtropische zwemparadijzen met tal van torens en buizen, maar compacte lokale zwembaden die betrouwbaar en betaalbaar zijn. Dat sluit perfect aan bij onze andere investeringen in sportinfrastructuur.”