“De oppervlakte natuur die we via natuurbeheer beschermen was nog nooit zo groot. Natuur is geen vijand, maar net een bondgenoot voor de vele uitdagingen die voor ons liggen. Van klimaatopwarming tot extreme weersfenomenen. Een goede zaak ook voor de bescherming en toegankelijkheid van onze natuur, maar we blijven ons inzetten om dat verder uit te breiden”, klinkt het.

Extra bescherming

Gebieden onder effectief natuurbeheer zijn natuurgebieden met een reservaatstatus of gebieden met een goedgekeurd beheerplan. Die gebieden genieten extra bescherming en krijgen streefdoelen opgelegd om de biodiversiteit te verhogen. Ze moeten bijvoorbeeld belangrijke leefgebieden en populaties van inheemse dieren en planten kunnen waarborgen. Tegelijk moet er ook een minimale toegankelijkheid voorzien worden, waarbij de bezoekers de draagkracht van het gebied niet aantasten maar de florerende natuur toch kunnen bewonderen. De gebieden worden beheerd door de Vlaamse overheid, door natuurverenigingen, door lokale besturen of door private eigenaars.