Vlaanderen keurt handelsakkoord met Canada goed

Door Geert Bourgeois op 2 maart 2018, over deze onderwerpen: Economie, Europese handel
CETA

De Vlaamse Regering keurde het CETA- Handelsakkoord Een akkoord tussen twee of meer landen of regio’s, ter bevordering van de wederzijdse handelsstromen en vrijhandel. Daarin maken zij basisafspraken over de markttoegang en het wegwerken van handelsbarrières. In meer complexe handelsakkoorden wordt niet alleen onderhandeld over die handelsvoorwaarden zelf, maar bijvoorbeeld ook over een gemeenschappelijke markt of over investeringen. Sinds het Verdrag van Lissabon, dat eind 2009 in werking trad, is het onderhandelen en afsluiten van handelsakkoorden met partijen van buiten de EU een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie. handelsakkoord met Canada definitief goed. Vlaams minister-president Geert Bourgeois is in de wolken met de goedkeuring. “Dit is het beste signaal aan al onze handelspartners, en Canada in het bijzonder, dat Vlaanderen een open economie is die geen muren optrekt”, zegt de minister-president.

Eerlijke vrije handel

Vlaanderen tekent voor bijna 90 procent van de Belgische export naar Canada. Minister-president Bourgeois is dan ook tevreden dat alle Vlaamse belangen terug te vinden zijn in het CETA-akkoord. “Canada leunt sterk aan bij de Europese denkwijze over normen en waarden. Zowel Vlaanderen als Canada hechten veel belang aan vrije, maar eerlijke handel”, besluit hij.