“Vlaanderen beschikt over vele hardwerkende inspecteurs en handhavers die elke dag het beste van zichzelf geven. Tegelijk zijn we de voorbije periode gestoten op enkele verbeterpunten en willen we bovenal het systeem verbeteren zodat we een nog sterkere en efficiëntere handhaving bekomen op het terrein”, klinkt het bij Demir.

Slagkrachtige en gecoördineerde handhaving

Als gevolg van verschillende specifieke dossiers of fenomenen, waaronder niet in het minst het PFAS-dossier en inbreuken op de mestwetgeving, is het maatschappelijk belang van een slagkrachtige en gecoördineerde omgevingshandhaving enkel toegenomen. Inspectiediensten moeten maximaal (kunnen) samenwerken en het huidige verkokerde systeem mag hen daartoe geen overbodige drempels opleggen. “Structuren mogen onze handhavers nooit in de weg staan”, zegt Zuhal Demir. Daarom starten een aantal inspectiediensten met vergelijkbare opdrachten binnen de bevoegdheden van de minister aan een transitietraject dat finaal leidt tot hun samenvoeging. Ze kreeg daarvoor de steun in de ministerraad.

Samen met de betrokken entiteiten wordt de komende maanden een gefaseerd plan van aanpak uitgewerkt. Daarbij zal worden rekening gehouden met de aanbevelingen uit de forensische en systeemaudit van deze inspectiediensten, die tegen eind maart gekend zijn. Er komt ook nieuwe regelgeving.

Wakker geschud

“Het 3M-dossier heeft iedereen in Vlaanderen wakker geschud en bewust gemaakt van het belang van inspectiediensten, gerichte controles en handhaving als multinationals over de schreef gaat. Niet alle bedrijven of landbouwers zijn bandieten, maar het belangrijk dat de rotte appels er uit gehaald worden. Handhaving is daarbij cruciaal. Lang was niet iedereen daar van overtuigd, maar deze Vlaamse Regering wel”, besluit Zuhal Demir.