De Vlaamse overheid deed het sowieso al niet slecht als betaler en blijft dus op dat elan voortgaan. Het aandeel tijdige betalingen steeg van 88,71 procent in 2020 naar 90,98  in 2021. De gemiddelde doorlooptijd voor de tijdig betaalde facturen is 8,5 dagen, wat een verbetering is van 1,6 dagen tegenover vorig jaar. De vooropgestelde betalingstermijn bedraagt overigens 30 dagen.

Elektronische facturatie

"We zetten dan ook fors in op elektronische facturering", zegt Matthias Diependaele. Het aantal elektronische facturen steeg in 2021 tot 76 procent. In 2020 was dat nog 68 procent. We kunnen elektronische facturen veel sneller verwerken en betalen. Er zit vaak een verschil van 5 tot 6 dagen op."

Tijdig betalen loont

Wie de facturen tijdiger betaalt, is ook minder verwijlinteresten verschuldigd. "In 2020 bedroeg deze interest 1.579.567 euro, in 2021 was dat tot nu toe slechts 501.000 euro. De cijfers voor het laatste kwartaal ontbreken voorlopig, maar wanneer we een vergelijking maken tussen de eerste drie kwartalen, zien we een daling van maar liefst 57 procent. Dit toont aan dat tijdig betalen ook voor de Vlaamse overheid loont", besluit minister Diependaele.