Motivatie en kracht

De cijfers zijn te verklaren door de toenemende vergrijzing , door de stijgende motivatie bij oudere leerkrachten om nog enkele jaren te blijven verder werken, maar ook door het stijgende lerarentekort. Voor Vera Celis blijft de aanwezigheid van leerkrachten boven 65 jaar een positief gegeven: “Scholen blijven zo rekenen op leerkrachten die na hun pensioengerechtigde leeftijd nog de motivatie en de kracht hebben om te blijven doorgaan, te meer omdat er in sommige regio’s vandaag al een lerarentekort bestaat dat de komende jaren wellicht zal toenemen.”

Antwerpen en Gent best vertegenwoordigd

Sinds 2009 is het voor leerkrachten en directieleden mogelijk om na hun pensioengerechtigde leeftijd verder te blijven werken in het onderwijs. De voorbije drie schooljaren maakten steeds meer leerkrachten gebruik van die mogelijkheid. De meesten van hen gaven les in het basisonderwijs. Wanneer we kijken naar de locatie, zijn zowel bij de leerkrachten die blijven doorwerken als zij die terugkeren na hun pensioen, Antwerpen en Gent het best vertegenwoordigd.