'Visserij Verduurzaamt' moet ook naar de vishandel

Door Sabine Vermeulen op 9 november 2018, over deze onderwerpen: Visserij
vishandel

“Trek het label ‘Visserij Verduurzaamt’ door tot in de vishandel. Zo kan de consument duurzame keuzes maken.” Vlaams Parlementslid Sabine Vermeulen wil het duurzame visserijlabel uitbreiden tot voorbij de visveilingen. “Het ‘Visserij Verduurzaamt’-label is een geloofwaardig label, waar intensief aan gewerkt is onder wetenschappelijke begeleiding.”, zegt Sabine Vermeulen.

Zichtbare duurzaamheid

Het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedings onderzoek (ILVO) ontwikkelde in nauwe samenwerking met de Rederscentrale een objectieve en wetenschappelijk onderbouwde tool die de verduurzaming van visserij-activiteiten meet en zichtbaar maakt: de VALDUVIS-duurzaamheidsscore. Sinds juni wordt deze score vertaald in het ‘Visserij Verduurzaamt’-label, dat vissersboten kunnen verkrijgen als ze voldoen aan de opgelegde indicatoren.

Erkenning doortrekken

Momenteel is de erkenning enkel business-to-business en stopt ze op de veilingen. Vertegenwoordigers van de handel zijn evenwel vragende partij om de erkenning door te trekken vanaf de visveiling doorheen de handel en de distributie naar de consument. “Door deze waardevolle erkenning uit te breiden naar de consument, de viswinkel en de buitenlandse markt, wordt ze optimaal benut", besluit Vlaams Parlementslid Vermeulen.