Weyts wil nu de hand reiken naar de geloofsgemeenschappen die het verbod aangevochten hebben. “Laat ons nu deze bladzijde definitief omslaan en voortaan samen strijden voor meer dierenwelzijn. In de komende maanden zal ik het Europees voorzitterschap aangrijpen om de Vlaamse strijd voor meer dierenwelzijn te exporteren naar heel Europa.”

Baanbrekend

“Het is een calvarietocht geweest, maar we zijn nu wel uitgekomen bij een baanbrekende juridische uitspraak. Voor het eerst én unaniem is er geoordeeld dat dierenwelzijn wel degelijk verenigbaar is met vrijheid van religie”, aldus Ben Weyts.

Geen enkel Brussels argument meer

Ook Brussels fractievoorzitter Cieltje Van Achter reageert: “Alle belangrijke nationale en Europese rechtbanken hebben het Vlaams verbod op onverdoofd slachten goedgekeurd. Proficiat minister Ben Weyts! Minister Clerfayt en de Brusselse regering hebben geen enkel argument meer om het verbod op onverdoofd slachten uit de toekomstige Brusselse codex dierenwelzijn te laten.”