Schijnkeuze voor slachtoffers

Valerie Van Peel ijvert al langer voor de rechten van mensen die ziek werden nadat ze werden blootgesteld aan asbest. “De wetgeving rond het Asbestfonds geeft de asbestslachtoffers op hun sterfbed niet meer dan een schijnkeuze. Met het aanvaarden van een vergoeding uit dat fonds doen zij immers automatisch afstand van hun recht om het verantwoordelijke voormalige asbestbedrijf aan te klagen bij de rechtbank. Omdat hun tijd en energie schaars is - eens de symptomen er zijn, is het een kwestie van weken of maanden - kiest nagenoeg iedereen voor het Asbestfonds.”

Verjaringstermijn aanpassen

Kamerlid Van Peel heeft een wetsvoorstel klaar om de wetgeving aan te passen. “Met ons wetsvoorstel geven we elk asbestslachtoffer de kans een zaak aan te spannen. Het is aan de rechter om te bepalen of en wie verantwoordelijk is. Ook als ze al gebruik hebben gemaakt van het Asbestfonds. En ook de verjaringstermijn moeten we aanpassen, naar een termijn die pas begint te lopen vanaf het moment dat de diagnose wordt gesteld en vijf jaar later verstrijkt. Want vandaag is de juridische termijn van twintig jaar bij het opduiken van asbestgerelateerde ziektesymptomen vaak al lang verstreken.”